Editorial de la 51a Escola d’Estiu

Benvolguts mestres, professors i amants de la cultura,

El curs 2023-2024 és a punt d’acabar-se i arriba l’estiu amb tot el seu esplendor per tal que puguem descansar i gaudir dels nostres petits o grans plaers. Entremig, però, tenim la gran oportunitat de compartir durant una o dues setmanes un espai de reflexió i aprenentatge amb tot de persones que, malgrat que no les coneguem, es dediquen a la mateixa professió que nosaltres i compartim amb elles les mateixes preocupacions i desitjos. Un d’aquests desitjos és que l’educació del nostre país millori contínuament; amb elles també sabem que la formació personal és un dels mecanismes més potents perquè aquest desig es faci possible.

Les escoles d’estiu venen de lluny. Són un niu acollidor per a la reflexió comunitària i un volcà d’idees perquè aquesta professió es mantingui al dia i afronti el futur immediat amb unes fites clares i una energia renovada. La 51a Escola d’Estiu del Col·legi, aquest 2024, torna als orígens de l’ofici d’ensenyar amb un accent especial sobre els fonaments del saber.

Concretament seran dues setmanes -de l’1 al 5 de juliol i del 8 al 12 de juliol als matins i/o a les tardes- en què s’ofereixen múltiples espais d’aprenentatge, presencials, virtuals i híbrids, que es veuran acolorits amb quatre converses il·luminadores: el 6 de maig sobre “Els fonaments del saber”, el 25 de juny sobre “Per què pensar?”, el 5 de juliol sobre “Per què volem saber?” i el 12 de juliol sobre “Per què volem ensenyar i aprendre?”, totes a càrrec de persones que es dediquen activament a l’educació, els agrada pensar i volen compartir les seves idees.

Durant les darreres setmanes, en aquest context electoral, tots els partits han coincidit en la necessitat imminent de dignificar la figura dels docents i en la importància de la participació de tota la comunitat educativa per tal d’afrontar moments convulsos com els que s’estan vivint. Tot plegat, un repte comunitari en què el Col·legi de Doctors i Llicenciats de Catalunya juga un paper fonamental oferint tot l’any una formació excel·lent per a la millora de la qualitat del sistema educatiu, així com l’autoregulació de la professió docent mitjançant el codi deontològic, que cal cultivar cada dia.

Josep Maria Esquirol, en el seu darrer llibre L’escola de l’ànima, ho explica lúcidament. A la pàgina 83 escriu: “La forma és un estat; la formació, un procés lineal; i el formar-se, un procés reflexiu. El contrari de la forma és la indeterminació i el caos; el contrari de la formació, la disgregació i la dispersió; i el contrari del formar-se, el perdre’s i el destruir-se.” Tot el llibre és un festival que cal seguir atentament.

Llegir aquest o altres llibres, compartir les noses amb companys fins ara desconeguts, escoltar converses sobre el saber, participar en un curs monogràfic sobre un aspecte concret o aprofundir en la responsabilitat d’educar, són cinc raons que podem tenir molt en compte perquè aquesta primera quinzena de juliol abonem amb paraules la nostra horta professional i tot junt ens faci conreadors agraïts d’una de les activitats professionals més dignes que la humanitat s’ha inventat. Molt bona Escola d’Estiu i molt bones vacances!

Junta del Col·legi


Si t’ha agradat, comparteix!