El més important d’aquest projecte és facilitar les eines per a la il·lusió, la creativitat pedagògica i la formació dels docents, en un espai únic, enriquidor i creatiu.
El Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya (CDL) és sobretot, el col·legi professional dels docents, de tots els docents, per història i per voluntat de ser. Per això, representem els docents d’infantil, primària, secundària, batxillerat, cicles formatius i universitat, com també el col·lectiu de professionals de la cultura (museòlegs, conservadors, intèrprets, traductors i correctors, entre d’altres).
La dignificació i el prestigi de la professió docent requereixen que hi hagi un col·legi professional dels docents que permeti compartir els reptes, l’experiència, el respecte i l’excel·lència de la professió docent, no només des de la sòlida preparació científica en l’àmbit de l’especialitat escollida, sinó també, i sobretot, des d’una sòlida formació didàctica.
Des de la fundació l’any 1899 -aquest any se’n celebra el 125è aniversari-, la història del Col·legi és la història d’un compromís amb l’educació, de defensa i promoció de la llengua, la cultura i la història, i de compromís amb el país.
Què proposem als docents
Ara proposem disposar d’un espai per reflexionar, compartir, crear i dialogar sobre el que preocupa, interessa i ajuda a avançar als docents en la seva professió. Una professió que comporta vocació, dedicació, il·lusió i aprenentatge constant. El treball en equip amb docents d’altres escoles i nivells educatius pot oferir una visió holística del recorregut de l’alumnat al llarg de la seva vida escolar.
Les Aules pedagògiques acolliran grups de docents que hagin escollit un mateix tema per treballar-hi. Un tema a debatre, compartir i repensar de cara al futur per tal d’arribar a acords i elaborar una proposta pedagògica.
Fonaments bàsics de les aules pedagògiques
- Afavorir el treball conjunt de docents de diferents escoles i etapes educatives per establir recorreguts i itineraris de tota l’escolaritat.
- Consensuar un objectiu realista i viable que esdevingui un recurs o punt de partida per a tots els membres de l’Aula.
- Establir una relació i trobar l’encaix entre la proposta pedagògica i el marc curricular actual i buscar solucions d’aplicació adaptades als contextos de les diferents escoles.
- Incloure, en el procés metodològic, la recerca de documentació per debatre a fons, formular propostes i elaborar un document que sigui el resultat final de la feina feta. Aquest document podria ser publicat a la revista i al web del Col·legi, com també, als webs propis de les escoles que hi hauran participat.
- Assumir el compromís de dos anys amb una trobada mensual a la seu del col·legi de docents, amb el benentès que algunes sessions de treball es podrien fer a la seu de les escoles participants en el grup.
Objectius de les aules pedagògiques
- Donar a conèixer el Col·legi a la comunitat educativa com un espai per acollir i acompanyar, i per facilitar la millora de la professió a través de tots els recursos de què disposa (espais de treball, documentació, assessorament, formació, consulta i experts).
- Fomentar el coneixement i el respecte entre docents de diferents etapes i escoles.
- Recuperar el que és més essencial en la formació de les persones: l’intercanvi de coneixements i experiències, el treball en equip i la il·lusió per aprendre i crear pedagogia.
Metodologia per començar el projecte de les aules pedagògiques
L’exercici es farà durant catorze trobades de dues hores entre els mesos d’octubre i maig de dos cursos escolars seguits. Les sessions es faran a la seu del Col·legi i als diferents centres educatius dels docents participants en cada grup.
Per tal de poder constituir grups de treball, ens cal saber quines són les prioritats dels docents o de les escoles. És important definir quins temes tenen més interès per poder formar els grups d’Aules.
S’ha elaborat un qüestionari adreçat als docents que hi estiguin interessats que conté temes de didàctica i eixos pedagògics, com també la vida de l’escola, que inclou tots els aspectes relacionats amb l’alumnat i les famílies. Segons el resultat del buidatge, proposarem les Aules pedagògiques dels dos cursos vinents. Cada grup tindrà un tutor que serà l’enllaç amb el Col·legi i recollirà les necessitats que vagin sorgint tant de documentació com d’algun expert que pugui col·laborar en un moment puntual.
Deixa un comentari