Millorar la comprensió lectora, una tasca ineludible

Albert Bayot, director de l’Institut de Sarrià de Ter i membre de la Junta de Govern del Col·legi

Fa un parell de mesos saltava la notícia que Catalunya se situava molt a la cua pel que fa al nivell de comprensió lectora dels estudiants de primària. Tothom es posava les mans al cap perquè estem més acostumats a esglaiar-nos davant dels titulars cridaners que no pas a reflexionar, de forma constant, sobre com van les coses en el món de l’ensenyament i, si convé, denunciar-ho o, potser, prendre decisions.

Podem millorar la comprensió lectora dels nostres estudiants, a qualsevol edat, si plantegem, als nostres centres educatius, la lectura com a eix fonamental per aprendre.

És evident que la lectura, que és una activitat instructiva de primera magnitud, s’ha anat perdent a les escoles i als instituts. Em refereixo a la lectura sistemàtica, amb sentit. O amb diversos sentits, si ho preferiu.

Ara, molt recentment, els departaments de Cultura i d’Educació, han anunciat de forma conjunta l’enèsim pla per fomentar la lectura (Pla Nacional del Llibre i la Lectura), que no és gens nou perquè ja n’hi havia hagut d’altres, però que ens va recordant que cal anar impulsant el fet de llegir i que cal fer-ho en un entorn que sobrepassi el món escolar. Perquè llegir ha d’esdevenir un hàbit social.

Tot això està molt bé, però cal que els docents reflexionem sobre el tema i que anem una mica més enllà: com s’ensenya a llegir? Quan i com llegim a l’escola i a l’institut? Quins tipus d’activitats lectores fem i per a què serveixen? Quina activitat metacognitiva associem a la lectura?

Des de fa una dècada, amb el Pla Lector impulsat pel Departament d’Ensenyament, es va aconseguir tornar a posar la lectura al centre de l’activitat escolar a primària. Els nens i les nenes havien de dedicar un temps, establert en el seu horari diari, a llegir. El currículum nou (Decret 175/2022) va estar a punt d’establir-ho també per a la secundària obligatòria, però no s’hi va acabar d’atrevir.  Va quedar com un suggeriment per a les hores de gestió autònoma. Ja és un pas endavant. Hi ha centres que han gosat “retallar” cinc minuts de cada hora per generar un espai de trenta minuts diaris a llegir. Es fa silenci a l’aula, cadascú agafa el llibre que ha triat, la professora o el professor fa modelatge i també s’asseu a llegir i es produeixen alguns fets molt interessants. Si, a més, per a cada curs, hi ha alguna sessió més proactiva (treball sobre la lectura del diari, lectura de relats en veu alta, presentació d’efemèrides literàries, exposicions sobre lectures realitzades o, fins i tot, la redacció i la lectura d’un relat col·lectiu, que va avançant setmana rere setmana…), la lectura esdevé un eix de la vida acadèmica diària.

Cal anar impulsant el fet de llegir i cal fer-ho en un entorn que sobrepassi el món escolar. Perquè llegir ha d’esdevenir un hàbit social.

Que a les escoles i als instituts es llegeixi, cada dia, i que aquest fet se sistematitzi és molt important perquè transmetem el valor de llegir, perquè donem valor a la llengua i perquè els cervells infantils i adolescents reaccionen al silenci, a la concentració i a la necessitat de comprendre allò que se’ls està explicant. I si, a més, aconseguim la col·laboració de les famílies i de l’entorn, amb clubs de lectura, amb intercanvis de llibres, amb sessions de contes, entre altres activitats, haurem fet un favor molt important a l’activitat lectora de la nostra societat. I ho haurem impulsat des de la institució escolar, com tantes altres coses.

Però els professionals docents no ens podem quedar aquí si volem treballar per a la millora de la comprensió lectora del nostre alumnat. Ens cal fer passos addicionals paral·lels a aquest procés. Per exemple, ens hem de plantejar com exercim el modelatge, com ens preguntem, davant dels nois i noies,  què significa un mot concret,  com fomentem la pràctica, en veu alta,  i com el ritme, les pauses ben fetes i els altres elements prosòdics contribueixen, activament, a una bona comprensió d’allò que escoltem i d’allò que llegim, perquè la comprensió lectora també ha de treballar-se des de l’expressió oral.

I després, amb la pràctica ben sistematitzada, podem escometre els tres nivells de la comprensió lectora: el literal, per preguntar-nos què ens explica el text, l’inferencial, per arribar a comprendre, a relacionar i a deduir, i el crític, per fer nostra, ben nostra, la lectura. En definitiva, podem millorar la comprensió lectora dels nostres estudiants, a qualsevol edat, si plantegem, als nostres centres educatius, la lectura com a eix fonamental per aprendre, perquè estem ben convençuts que ho és i perquè, si no estem d’acord amb la importància que té llegir i entendre allò que llegim, potser no acabem de tenir clar com es produeixen la majoria d’aprenentatges que fa el cervell humà.


Comentaris

Deixa un comentari

L’adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *